Pracovní listy pro skupinové a kooperativní učení
Učíme se společně v 5. ročníku ZŠ- pracovní listy
Mají dva díly, ve kterých se prolíná učivo z českého jazyka,
matematiky, přírodovědy a vlastivědy. Děti si při nich prohlubují
znalosti z těchto předmětů, ale využívají i své dovednosti
z výtvarné výchovy a pracovních činností. Některé skupinové práce
jsou obohaceny i o cizí jazyky – angličtinu, francouzštinu a němčinu,
děti si při plnění úkolů vyberou pouze ten cizí jazyk, kterému se
učí.
Ve většině skupinových prací je využito skládání částí obrázku do
tabulky podle určitého pravidla. Dětem ve skupince jsou předloženy na
listech různě rozmístěné části obrázku, které žáci mnohdy nejdříve
vykreslují podle návodu – například podle výsledků příkladů
(každému výsledku je přiřazena určitá barva), pak pečlivě vystřihnou
i s pomocným údajem, pomocí kterého přiřazují část obrázku na
správné místo do tabulky. Kartičky částí obrázku děti lepí do tabulky
již bez pomocných údajů. Při bezchybném postupu se objeví celý
obrázek.
Publikace obsahuje listy, ve kterých žáci pracují s textem, hledají slova,
která do něj nepatří, doplňují do textu chybějící údaje, slova
z nápovědy. Na základě přečteného textu řeší úkoly, odpovídají na
otázky, vybírají pravdivá tvrzení, cvičí se ve čtení s porozuměním,
třídí pojmy, luští, pracují s chybou, …
Vzhledem k tomu, že řada cvičení je náročnější, žáci by měli mít
možnost při jejich vypracování používat dětské knihy, učebnice,
slovníky, odborné knihy, encyklopedie, internet, …
Jednotlivé skupinové práce jsou poměrně obsažné, zahrnují i náměty na
projekty a další rozšiřující úkoly. Proto doporučuji jednu skupinovou
práci rozdělit na více částí a věnovat se jí postupně delší dobu. Na
plnění některých úkolů a pečlivé zpracování projektů se děti budou
potřebovat předem připravit, nahlížet do encyklopedií, map, zjišťovat
údaje na internetu.
Cílem této pracovní učebnice je nejen usnadnit učitelům přípravu na
vyučování, poskytnout určitou další inspiraci, ale hlavně zpestřit
dětem jejich výuku ve škole.
Publikace je úmyslně slepená tak, aby se listy z vazby dobře odtrhávaly.
Takže by se měla kniha jakoby rozlepovat. Učiteli to velmi usnadní práci
při přípravě na hodinu. Vybere si pouze určitou skupinovou práci nebo
některé listy, pohodlně je vytrhne, rozdá žákům do skupinek a po
vypracování např. vystaví na nástěnce, založí dětem do portfolií
apod.
Nejoptimálnější počet dětí ve skupině je tři až čtyři. Žáci se
postupně učí rozdělit si role ve skupině, společně hledat řešení,
pracovat, aniž by se neustále vyptávali učitele, spolupracovat tiše, se
spolužáky se domlouvat šeptem, nebát se zeptat se kamaráda ve třídě na
radu, být ochotný pomoci či poradit jinému spolužákovi, přijímat
vzájemnou pomoc, naslouchat, být tolerantní ke slabšímu spolužákovi,
získat odpovědnost za výborné splnění jim svěřeného úkolu, pracovat
svým vlastním tempem, učí se sebekontrole, po třídě se pohybovat pomalu a
neslyšně a samozřejmě pouze za určitým účelem – jít si pro
potřebnou pomůcku, zalistovat si v encyklopedii, …
Učíme se společně PL - 5.ročník, 2. díl
8590026178163
Třída:
5-5
Učebnice:
pracovní sešit
Rok vydání:
2011
Počet stran:
112
Popis
Více informací
78163
1 ks
Nové